Uutta oppimaan

Kohti uudenlaista ajattelua


Ajattelumallit: Voiko itselleen omaksua helposti uuden, paremman tavan ajatella?

Millaisia kehiä ajatuksemme päivittäin kulkevat? Opimmeko näkemään helposti uusia näkökulmia? Sanotaan, että samanlainen ajattelu tuottaa lisää samaa ja ihminen pyrkii toimimaan tavalla, jonka on aiemmin hyväksi havainnut.

Miten poisoppimista vanhoista urista voidaan nopeuttaa ja uuden sisäistämistä tehostaa?

Tietoisuusjohtaminen ohittaa loogisen kaistan ja työstää syvään juurtuneita refleksinomaisia malleja. Miten se tapahtuu? Harjaantunut tarkkailija erottaa häivähdyksen rajoittavista tietoisuuksista samaan tapaan kuin sarjakuvaa katsoessa voi erottaa kahden peräkkäisen kuvan välisen animaation ja auttaa työstämään löydöt.

Mitä tietoisuudella tarkoitetaan tässä? Sitä mihin huomiomme on kiinnittynyt tietoisesti tai tiedostamattamme.

Urheiluesimerkki siitä, mitä voi olla vaikea havaita ilman ammattilaisen apua:

Uutta oppimaanEmman tavoite oli juosta kymmenen kilometriä 55 minuuttiin. Helppoa sille, joka on liikkunut aina. Haasteellista sille, joka leikki-ikäisenä istui nenä kiinni kirjoissa, inhosi liikuntaa sekä kilpailua ja pelkäsi fyysistä kipua. Nyt hölkkäharrastusta oli takana pari vuotta. Kunnon ja taitojen kehityttyä oltiin lopulta urheilukentällä pyramidiharjoituksissa valmentajan kanssa: ”200 m, 400 m, 600 m, 800 m, 600 m, 400 m, 200 m… Kaikki niin lujaa kuin jaksat.”

Valmentaja hölkkäsi vierellä ja osoitti Emmalle sen, mitä hän itse ei harjaantumattomana kyennyt havaitsemaan. Muistatko tarinan norsusta, joka aikuisenakin kuvittelee köydenpätkän jalan ympärillä estävän karkumatkan, vaikka voimat riittäisivät vetämään nurin talon?

”Pidä kädet sivuilla ja hartiat alhaalla,” kuului valmentajan neuvo. Juoksija ei ollut huomannut vetäneensä hartiat korviin ja kääntäneensä kädet eteen. Hän tunsi vain kivun palleassa. Asennon korjaaminen auttoi, mutta pian hengitys salpautui ja kipu koveni, vaikka jaloissa ei tuntunut väsymystä. ”Hengitä vain rauhallisesti alas vatsaan asti,” kuului ohje. Nyt Emma huomasi pintahengityksensä ja pystyi korjaamaan sitä. Samalla vanhat uskomukset nousivat pintaan: ”Inhoan kilpailua, en tykkää juosta, sattuu!” Yllättäen esiin putkahtanut vanha tietoisuus ja uskomukset työstettiin saman tien juostessa.

Harjoituksen jälkeen Emma mietti millaiselta tuntuisi jatkossa, kun vanhaa tietoisuutta oli purettu ja tilalla oli ajatus, että kovaa juokseminen voi olla myös nautinto.

Itseään ei tarvitse ajaa fyysisesti äärirajoille löytääkseen rajoittavan tietoisuuden.
Sparraustuokio tietoisuusjohtamisen menetelmin auttaa tunnistamaan vanhaa ja
löytämään laajemman perspektiivin tai uuden tavan ajatella ja tehdä töitä.
Erityisesti organisaation muutostilanteissa on tärkeää,
että henkilöstö löytää oman paikkansa ja turvallisuuden tunteen,
joka auttaa keskittymään olennaiseen ja parantaa tulosta.

Muutos voi olla myös muutos parempaan, vaikka luonnostaan vastustamme muutosta jollain tasolla lähes aina.

 

 

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *