dsc_2000

Viisi vinkkiä hyvinvoinnin ja työvireen ylläpitoon


Tutkimusten mukaan noin 20 % suomalaisista kokee työnsä henkisesti rasittavaksi ja yhtä suuri osa kokee työssään jonkinasteista uupumusta kuukausittain.

Tänä päivänä suuri osa työstä on jossain määrin luovaa, eikä sen rasittavuutta ole yhtä helppo mitata kuin lihasvoimalla tehtävän työn. On tärkeää, että huolehdimme itse hyvinvoinnistamme ja jaksamisestamme sekä työn ja vapaa-ajan välisten rajojen vetämisestä, sillä usein näkymättömiä jaksamisen rajoja eivät muut kykene havaitsemaan. Työn ja vapaa-ajan välisen tasapainon lisäksi tarvitsee kehomme ja mielemme hoivaa.

 

Viisi vinkkiä hyvinvoinnin ja työvireen ylläpitoon:

 

  1. Ota muutaman hengityksen mittaisia mini-taukoja. Keskity havainnoimaan hengitystäsi vähintään kolmesti työpäivän lomassa: samalla kun hengität sisään ja ulos, huomaa miltä sisään vedetty ja ulospuhallettu ilma tuntuu sieraimissa, kurkussa, keuhkoissa, kylkiluissa ja koko kehossa. Mielesi saa virkistävän tauon.
  2. Ota illalla ennen nukkumaanmenoa muutama minuutti omaa aikaa. Toista päivän hengitysharjoitus, nyt kiinnittäen huomiota hengityksen lisäksi kehon tuntemuksiin. Jos tunnet jossain kohtaa kehoa puristusta, kiristystä, paineen tunnetta tai muuta rennosta ja neutraalista poikkeavaa, kiinnitä huomiosi tuntemukseen. Tuntemus saattaa olla myös selkeä tunne. Oli se mitä tahansa, voit suhtautua siihen hyväksyvästi ja voit antaa sille luvan tulla, olla ja mennä yrittämättä analysoida tai ratkaista sitä.
  3. Toimi kehoasi kuunnellen. Jos elimistösi muistuttavan olemassaolostaan kivulla, älä ryntää ensimmäiseksi nappaamaan särkylääkettä. Joskus päänsäryn selättää yhtä hyvin lepo, pari lasia vettä tai puolen tunnin kävely kuin särkylääke. Lihassärkyyn hyvää hoivaa voi olla venyttely tai hieronta. Särkylääke ei kuulu normaalioloissa kehon luonnolliseen ekosysteemiin, eikä se välttämättä ole pikkuoireisiin kokonaisuuden kannalta paras apu.
  4. Liiku päivittäin. Aina ei pidä repiä kroppaa äärirajoille. Reipas kävely raittiissa ulkoilmassa on yksi helpoimpia tapoja huoltaa kehoa lempeällä ja toimivalla tavalla. Samalla saavat aivotkin huoltoa. Kun kävelet niin, että kädet liikkuvat reippaasti kävelyn tahtiin sivuillasi, paranee verenkierto aivoihin asti. Mieli virkistyy ja mietityttävät työasiat saattavat saada aivan uuden näkökulman. Oivallukset tulevat usein juuri silloin, kun niitä ei odota ja kun huomio on kehossa. 10 000 askelta päivässä on jo hyvä määrä liikuntaa.
  5. Syö säännöllisesti. Jokaisella on oma hyvä ruokailurytminsä, jonka avulla verensokeri pysyy tasapainossa. Havainnoi millainen ravinto sopii sinulle: millainen ruoka tukee aineenvaihduntaasi ja mikä tukkii sen, millainen antaa energiaa ja mikä väsyttää.

 

Hyvä kontakti omaan kehoon ja mieleen tuo positiivista virtaa.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *